Znajdź kurs, studia, szkolenie

Próbny egzamin gimnazjalny 2011/2012 - Komentarze do zestawu zadań z historii i wosu

łopina
08.12.2011 , aktualizacja: 09.12.2011 12:40
A A A Drukuj
Zobacz komentarze do odpowiedzi z historii i wosu opracowane przez ekspertów Instytutu Badań Edukacyjnych
Zadanie 1

Dość typowe zadanie sprawdzające znajomość osiągnięć i charakterystycznych cech kręgów kulturowych starożytności. Zaprezentowano cztery fragmenty pisma, spośród których uczeń ma wybrać te, które wykształciły się na terenie Mezopotamii i Egiptu. Warunek ten spełniają przykłady nr 2 (Mezopotamia - pismo klinowe) oraz 3 (hieroglify). Prawidłowe rozwiązanie - C.

Zadanie 2

Zadanie odwołuje się do kompetencji z zakresu chronologii historycznej, sprawdza umiejętność poruszania się w czasie., lokowania konkretnej daty w odpowiednim stuleciu - ćwiczoną już na poziomie szkoły podstawowej. Poprawną odpowiedź zawiera punkt C (776 r. p.n.e to I połowa VIII w.)

Zadanie 3

W zadaniu uczniowie proszeni są o wybranie poprawnego tytułu do zaprezentowanej mapy. Wymaga to od nich dokonania analizy informacji znajdujących się na mapie. Uczniowie dość szybko powinni odrzucić odpowiedź C i D., bowiem zakreślenia na mapie nie obejmują tych obszarów. Pozostają do wyboru dwa warianty - posiadłości arabskie (wariant A) oraz posiadłości bizantyjskie z okresu rządów Justyniania (wariant B). Ten ostatni powinien również zostać odrzucony, bowiem tereny Bizancjum pozostały niezakreślone. Mapa zawiera obraz posiadłości arabskich, w chwili gdy pod władzą Arabów znalazła się część Półwyspu Iberyjskiego, tj. na przełomie VII i VIII w. Uwagę uczniów powinien zwrócić fakt, że w zadaniu zakreślono cały Półwysep Arabski, co wprost prowadzi do wybrania właściwego tytułu mapy. Odpowiedź: A.

Zadanie 4

Zadanie sprawdza umiejętność rozpoznawania cech różnych stylów architektonicznych. Zaprezentowano 4 budowle, spośród których uczeń ma wybrać obiekty pochodzące z epoki średniowiecza. Warunkiem poprawnego rozwiązania zadania jest skojarzenie z epoką średniowiecza dwóch stylów - romańskiego i gotyckiego - i odnalezienie na ilustracjach budynków reprezentujących te cechy stylowe. Prawidłową odpowiedź zawiera opcja B - obiekt 1 należy do stylu romańskiego a 3 do gotyckiego.

Zadanie 5

Zadanie odwołuje się do tego samego materiału ilustracyjnego - uczeń ma zidentyfikować styl reprezentowany przez budowlę na rys. 4. Prawdopodobnie wielu uczniów rozpozna, że jest to fragment korpusu pałacu w Wilanowie. W zadaniu nie chodzi jednak o identyfikację konkretnego obiektu, ale cech stylowych. Zadanie w bardzo prosty sposób (na ile jest możliwe w zadaniu zamkniętym) sprawdza umiejętność tworzenia narracji historycznej. Prawidłowa odpowiedź zawiera wariant D (barok)

Zadanie 6

Zadanie sprawdza umiejętności z zakresu chronologii - uczniowie mają wskazać, które z podanych czterech wydarzeń było pierwsze, a które ostatnie. Nie wymaga to znajomości konkretnych dat, lecz umiejętności identyfikacji sekwencji - poprzedzania i następstwa. Wszystkie wydarzenia odwołują się do znajomości podstawowej faktografii dotyczącej dziejów pierwszych Piastów. Pierwsze - A; ostatnie - D.

Zadanie 7

Zadanie odwołuje się do znajomości podstawowej faktografii dotyczącej panowania Kazimierza Wielkiego i sprawdza umiejętność tworzenia prostej narracji historycznej. Poprawne odpowiedzi: 7.1 - C; 7.2 - B; 7.3 - C.

Zadanie 8

Jest to kolejne zadanie sprawdzające kompetencje z zakresu chronologii - uczniowie muszą się znów wykazać umiejętnością określania związków poprzedzania i następstwa. Zdający mają rozstrzygnąć, który z zaprezentowanych w zadaniu ciągów jest prawidłowy, tj. wymienione w nim epoki zostały umieszczone we właściwej kolejności. Poprawną odpowiedź zawiera wariant B (renesans - barok - oświecenie).

Zadania do ćwiczeń dla gimnazjalistów - Sprawdź Bazę Narzędzi Dydaktycznych



Zadanie 9

Zadanie ma nieco inną niż wcześniej prezentowane formę, wymaga od uczniów dwuetapowego działania. Najpierw zdający musi rozstrzygnąć, czy zaprezentowana ilustracja Leonarda da Vinci nawiązuje do idei humanizmu, a następnie dobrać odpowiedni argument na poparcie swojej tezy. Taki układ zadania ogranicza do pewnego stopnia przypadkowość udzielanych odpowiedzi (tzw. strzelanie). Poprawna odpowiedź to T 3.

Skomentuj:

Zaloguj się

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Polecamy

Polub nas na Facebooku