Znajdź kurs, studia, szkolenie

Wyniki egzaminu gimnazjalnego 2013

ep, CKE
21.06.2013 , aktualizacja: 22.06.2013 09:20
A A A Drukuj
Egzamin gimnazjalny

Egzamin gimnazjalny (Fot. Wojciech Kardas / Agencja Gazeta)

Uczniowie gimnazjum poznali wyniki egzaminu gimnazjalnego. W roku 2013 do testu gimnazjalnego zgłoszonych zostało 396 132 uczniów. Egzamin w nowej formule przeprowadzono 23-25 kwietnia. Sprawdzanie prac egzaminacyjnych na terenie kraju koordynowali eksperci z Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.
Liczba zdobytych punktów zadecyduje o przyjęciu ucznia do szkoły średniej. W dniu zakończenia roku szkolnego wraz ze świadectwami szkolnymi uczniowie otrzymają zaświadczenie o wynikach egzaminu gimnazjalnego.

Niski poziom znajomości języków obcych uczniów z obszarów wiejskich

Uczniowie ze szkół wiejskich statystycznie z testu gimnazjalnego z języka angielskiego otrzymują o 12-15 proc. mniej punktów niż ich rówieśnicy z miast (na 40 możliwych punktów uczniowie na wsi otrzymują średnio o 4-7 punktów mniej niż ich rówieśnicy z miast).

Przy czym trzeba podkreślić, że w przypadku języka niemieckiego różnice te były niewielkie. W przypadku języka rosyjskiego warto zwrócić uwagę, że najwyższy średni wynik uzyskali uczniowie ze wsi (o 4% więcej). W przypadku innych przedmiotów wyniki są porównywalne.



Źródło: CKE

Więcej informacji na temat niskiego poziomu znajomości języków obcych uczniów z obszarów wiejskich - Wyniki egzaminu gimnazjalnego 2013 z części językowej



Część humanistyczna - co sprawiło największe trudności?

Zdający uzyskali za tę część egzaminu gimnazjlanego średnio 62 proc. punktów możliwych do zdobycia. Podczas tegorocznego egzaminu gimnazjalnego uczniowie klas trzecich najgorzej poradzili sobie z napisaniem charakterystyki. Sami uczniowie przyznają, że byli zaskoczeni tą formą wypowiedzi, ponieważ spodziewali się rozprawki. O wiele łatwiejsze okazało się dla nich wyszukiwanie w tekście informacji, zwłaszcza jeżeli były one podane wprost i odnosiły się do jednego utworu.

Najtrudniejsze okazało się zadanie 14. Wymagało ono od uczniów wyciągnięcia właściwych wniosków interpretacyjnych wynikających z analizy całego tekstu.

Za rozwiązanie zadań z zakresu historii i wiedzy o społeczeństwie gimnazjaliści uzyskali średnio 58 proc. punktów. Najlepiej tegoroczni gimnazjaliści poradzili sobie z wyszukiwaniem oraz porównywaniem informacji pozyskanych z różnych źródeł. Słabiej, niestety, z zadaniami, w których należało wyszukać informacje, a następnie połączyć je z posiadaną wiedzą na temat kluczowych wydarzeń czy podstawowych pojęć historycznych.



Źródło: CKE

Część matematyczno-przyrodnicza

W tym roku część matematyczno-przyrodnicza z zakresu matematyki zawierała 23 zadania matematyczne, z czego 20 zadań było typu zamkniętego, a 3 otwarte. W trzech zadaniach należało ocenić prawdziwość podanych stwierdzeń, a w jednym wybrać prawidłową odpowiedź i wskazać odpowiedni argument ją uzasadniający.

Zadania otwarte wymagały samodzielnego sformułowania wniosku matematycznego z wykorzystaniem rysunków, diagramów lub wykresów. Gimnazjaliści najlepiej poradzili sobie z zadaniami sprawdzającymi umiejętność odczytywania, interpretacji, przetwarzania i wykorzystywania informacji podanych w formie wykresu lub diagramu. Największą trudność natomiast sprawiło uczniom zadanie 22., w którym musieli samodzielnie przeanalizować problem i przedstawić argumentację matematyczną.

Za rozwiązanie zadań z zakresu przedmiotów przyrodniczych uczniowie uzyskali średnio 59 proc. punktów. Część egzaminu z zakresu przedmiotów przyrodniczych zawierała 24 zadania zamknięte różnego typu: wielokrotnego wyboru, prawda - fałsz czy zadań na dobieranie. Uczniowie najlepiej radzili sobie z zadaniami sprawdzającymi umiejętności praktyczne, takie jak czytanie i interpretacja mapy, lub sprawdzającymi umiejętność określenia położenia geograficznego.

Część językowa

W roku 2013 gimnazjaliści najchętniej wybierali język angielski. Gimnazjaliści uzyskiwali średnio 63 proc. punktów na poziomie podstawowym i 45 proc. na poziomie rozszerzonym. Z kolei z języka niemieckiego, który był drugim najczęściej wybieranym językiem, uczniowie otrzymywali średnio 58 proc. punktów z poziomu podstawowego i 40 proc. z poziomu rozszerzonego.

Wyniki egzaminu pokazały, że uczniowie najlepiej radzą sobie z zadaniami sprawdzającymi umiejętność wyszukiwania informacji w tekstach pisanych i słuchanych, zwłaszcza jeśli informacja potrzebna do wykonania zadania wyrażona była w tekście i zadaniu tymi samymi lub bardzo zbliżonymi słowami. Więcej trudności sprawiają zdającym zadania sprawdzające znajomość podstawowych struktur gramatycznych niż te, których rozwiązanie wymagało znajomości struktur leksykalnych.

PYTANIE Ile procent uzykałeś(-aś) z egzaminu gimnazjalnego 2013?

  • 0-20%
  • 21-40%
  • 41-60%
  • 61-80%
  • 81-100%
Komentarze (99)
Zaloguj się
  • 89mumin

    Oceniono 138 razy 122

    "Wśród zadań zamkniętych większość była wielokrotnego wyboru, w których jedna odpowiedź była poprawna.". Czyli, że co, taki podchwytliwy test wielokrotnego wyboru?:)

  • panicyniczna

    Oceniono 125 razy 109

    Dwie ministry matematyczki doprowadziły szkolną matematykę na DNO. Poziom matematyki w gimnazjum osiągnął poziom 5 albo 6 klasy "starej" podstawówki.

  • skasowana

    Oceniono 118 razy 106

    Popatrzcie na te wykresy - musimy sobie uświadomić DOBITNIE jedną rzecz - jak bardzo odstaje matematyka od reszty i co to oznacza.... Mianowicie - do liceum idzie "narybek", ktory generalnie ma tyly z matematyki na poziomie elementarnym jak stąd do... no w każdym razie daleko. "Największą trudność natomiast sprawiło uczniom zadanie 22., w którym musieli samodzielnie przeanalizować problem (...)". Dodajmy do tego, że absolwent gimnazjum to 16-latek (rocznikowo). W jaki sposób w ciągu trzech lat nadrobić te zaległości oraz zrealizowac program, który przygotuje maturzystę do studiów (po których może dostać pracę, nie mówimy o gotowaniu na gazie...)????

  • jezierskiadam

    Oceniono 35 razy 21

    Takie będą Rzeczypospolite, jakie młodzieży chowanie. Czy jest różnica między oświatą a edukacją? Jest. I to duża.

    Na szkołę i młodzież narzekano zawsze. Pamiętam, gdy sam chodziłem do szkoły. Potem, gdy moje dzieci chodziły do szkoły. Zresztą, co tu dużo gadać. Już Platon narzekał na młodzież ateńską.

    W Polsce była Komisja Edukacji Narodowej. Kiedy? Wtedy, gdy trzeba było Naród rozpuszczony wolnością i dobrobytem nauczyć, że musi myśleć o przyszłości, bo groźne chmury się zbierają. Trzy potężne imperia powstały u granic Rzeczypospolitej. Absolutni władcy tych imperiów łypali pożądliwymi ślepiami na jej bogactwa. A szlachta kłóciła się bez sensu i łapówki brała od obcych za występowanie w roli agentów wpływu.

    Nie zdążyli się nauczyć i nastał „Finis Regni Poloniae”.

    Edukacja to po polsku wyuczanie. Pod zaborami wyuczać zaczęli Prusacy i Moskale.

    Przeciwko obcej edukacji wystąpiono z koncepcją oświecenia ludu.

    Wiecej: www.eioba.pl/a/402x/oswiata-czy-edukacja-jest-roznica#ixzz2Ws6iP9OV

  • jonia2012

    Oceniono 44 razy 16

    jezyki obce to podstawa...ale gimbusy zrozumieja to dopiero wtedy jak po zakonczeniu edukacji beda chcialy znalezc normalna prace i okaze sie, ze jedyna logiczna opcja to ucieczka za granice :P

  • czytam_i_oczom_nie_wierze

    Oceniono 17 razy 15

    "(...) zwłaszcza jeśli informacja potrzebna do wykonania zadania wyrażona była w tekście i zadaniu tymi samymi lub bardzo zbliżonymi słowami" Na tej zasadzie udało mi się "zdać" gimnazjalny z niemieckiego na 63%, choć nigdy nie uczyłem się tego języka ani nie przebywałem w żadnym kraju niemieckojęzycznym dłużej niż kilka godzin.

    Przyznaję, troszkę oszukiwałem - teksty do zadań ze słuchu sobie odczytałem. Na rozwiązywaniu testu spędziłem niecałe 30 minut.

    Mieszczę się w górnej połowie stawki. Zachęcam Was do rozwiązania tego testu z języka, którego nie znacie i podanie swoich wyników.

  • draziw

    Oceniono 23 razy 11

    Dno i wodorosty patrząc się po wynikach z matematyki, dobrze że chodź trochę przedmioty przyrodnicze podciągnęły, jednak to ciągle jest porażka. Naszym jedynym produktem eksportowym będzie tania niewykwalifikowane siła robocza. Czas spadać stąd.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Oferty edukacyjne