Wyniki egzaminu gimnazjalnego 2013

ep, CKE
21.06.2013 , aktualizacja: 22.06.2013 09:20
A A A
Uczniowie gimnazjum poznali wyniki egzaminu gimnazjalnego. W roku 2013 do testu gimnazjalnego zgłoszonych zostało 396 132 uczniów. Egzamin w nowej formule przeprowadzono 23-25 kwietnia. Sprawdzanie prac egzaminacyjnych na terenie kraju koordynowali eksperci z Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.
Liczba zdobytych punktów zadecyduje o przyjęciu ucznia do szkoły średniej. W dniu zakończenia roku szkolnego wraz ze świadectwami szkolnymi uczniowie otrzymają zaświadczenie o wynikach egzaminu gimnazjalnego.

Niski poziom znajomości języków obcych uczniów z obszarów wiejskich

Uczniowie ze szkół wiejskich statystycznie z testu gimnazjalnego z języka angielskiego otrzymują o 12-15 proc. mniej punktów niż ich rówieśnicy z miast (na 40 możliwych punktów uczniowie na wsi otrzymują średnio o 4-7 punktów mniej niż ich rówieśnicy z miast).

Przy czym trzeba podkreślić, że w przypadku języka niemieckiego różnice te były niewielkie. W przypadku języka rosyjskiego warto zwrócić uwagę, że najwyższy średni wynik uzyskali uczniowie ze wsi (o 4% więcej). W przypadku innych przedmiotów wyniki są porównywalne.



Źródło: CKE

Więcej informacji na temat niskiego poziomu znajomości języków obcych uczniów z obszarów wiejskich - Wyniki egzaminu gimnazjalnego 2013 z części językowej



Część humanistyczna - co sprawiło największe trudności?

Zdający uzyskali za tę część egzaminu gimnazjlanego średnio 62 proc. punktów możliwych do zdobycia. Podczas tegorocznego egzaminu gimnazjalnego uczniowie klas trzecich najgorzej poradzili sobie z napisaniem charakterystyki. Sami uczniowie przyznają, że byli zaskoczeni tą formą wypowiedzi, ponieważ spodziewali się rozprawki. O wiele łatwiejsze okazało się dla nich wyszukiwanie w tekście informacji, zwłaszcza jeżeli były one podane wprost i odnosiły się do jednego utworu.

Najtrudniejsze okazało się zadanie 14. Wymagało ono od uczniów wyciągnięcia właściwych wniosków interpretacyjnych wynikających z analizy całego tekstu.

Za rozwiązanie zadań z zakresu historii i wiedzy o społeczeństwie gimnazjaliści uzyskali średnio 58 proc. punktów. Najlepiej tegoroczni gimnazjaliści poradzili sobie z wyszukiwaniem oraz porównywaniem informacji pozyskanych z różnych źródeł. Słabiej, niestety, z zadaniami, w których należało wyszukać informacje, a następnie połączyć je z posiadaną wiedzą na temat kluczowych wydarzeń czy podstawowych pojęć historycznych.



Źródło: CKE

Część matematyczno-przyrodnicza

W tym roku część matematyczno-przyrodnicza z zakresu matematyki zawierała 23 zadania matematyczne, z czego 20 zadań było typu zamkniętego, a 3 otwarte. W trzech zadaniach należało ocenić prawdziwość podanych stwierdzeń, a w jednym wybrać prawidłową odpowiedź i wskazać odpowiedni argument ją uzasadniający.

Zadania otwarte wymagały samodzielnego sformułowania wniosku matematycznego z wykorzystaniem rysunków, diagramów lub wykresów. Gimnazjaliści najlepiej poradzili sobie z zadaniami sprawdzającymi umiejętność odczytywania, interpretacji, przetwarzania i wykorzystywania informacji podanych w formie wykresu lub diagramu. Największą trudność natomiast sprawiło uczniom zadanie 22., w którym musieli samodzielnie przeanalizować problem i przedstawić argumentację matematyczną.

Za rozwiązanie zadań z zakresu przedmiotów przyrodniczych uczniowie uzyskali średnio 59 proc. punktów. Część egzaminu z zakresu przedmiotów przyrodniczych zawierała 24 zadania zamknięte różnego typu: wielokrotnego wyboru, prawda - fałsz czy zadań na dobieranie. Uczniowie najlepiej radzili sobie z zadaniami sprawdzającymi umiejętności praktyczne, takie jak czytanie i interpretacja mapy, lub sprawdzającymi umiejętność określenia położenia geograficznego.

Część językowa

W roku 2013 gimnazjaliści najchętniej wybierali język angielski. Gimnazjaliści uzyskiwali średnio 63 proc. punktów na poziomie podstawowym i 45 proc. na poziomie rozszerzonym. Z kolei z języka niemieckiego, który był drugim najczęściej wybieranym językiem, uczniowie otrzymywali średnio 58 proc. punktów z poziomu podstawowego i 40 proc. z poziomu rozszerzonego.

Wyniki egzaminu pokazały, że uczniowie najlepiej radzą sobie z zadaniami sprawdzającymi umiejętność wyszukiwania informacji w tekstach pisanych i słuchanych, zwłaszcza jeśli informacja potrzebna do wykonania zadania wyrażona była w tekście i zadaniu tymi samymi lub bardzo zbliżonymi słowami. Więcej trudności sprawiają zdającym zadania sprawdzające znajomość podstawowych struktur gramatycznych niż te, których rozwiązanie wymagało znajomości struktur leksykalnych.

PYTANIE Ile procent uzykałeś(-aś) z egzaminu gimnazjalnego 2013?

  • 0-20%
  • 21-40%
  • 41-60%
  • 61-80%
  • 81-100%
Komentarze (99)
Zaloguj się
  • 89mumin

    Oceniono 140 razy 124

    "Wśród zadań zamkniętych większość była wielokrotnego wyboru, w których jedna odpowiedź była poprawna.". Czyli, że co, taki podchwytliwy test wielokrotnego wyboru?:)

  • panicyniczna

    Oceniono 127 razy 111

    Dwie ministry matematyczki doprowadziły szkolną matematykę na DNO. Poziom matematyki w gimnazjum osiągnął poziom 5 albo 6 klasy "starej" podstawówki.

  • skasowana

    Oceniono 119 razy 107

    Popatrzcie na te wykresy - musimy sobie uświadomić DOBITNIE jedną rzecz - jak bardzo odstaje matematyka od reszty i co to oznacza.... Mianowicie - do liceum idzie "narybek", ktory generalnie ma tyly z matematyki na poziomie elementarnym jak stąd do... no w każdym razie daleko. "Największą trudność natomiast sprawiło uczniom zadanie 22., w którym musieli samodzielnie przeanalizować problem (...)". Dodajmy do tego, że absolwent gimnazjum to 16-latek (rocznikowo). W jaki sposób w ciągu trzech lat nadrobić te zaległości oraz zrealizowac program, który przygotuje maturzystę do studiów (po których może dostać pracę, nie mówimy o gotowaniu na gazie...)????

  • nuella_123

    Oceniono 174 razy 104

    Szkoda tylko, że języków muszą uczyć się na prywatnych kursach, bo w szkole jakoś kiepsko uczą.

  • jezierskiadam

    Oceniono 35 razy 21

    Takie będą Rzeczypospolite, jakie młodzieży chowanie. Czy jest różnica między oświatą a edukacją? Jest. I to duża.

    Na szkołę i młodzież narzekano zawsze. Pamiętam, gdy sam chodziłem do szkoły. Potem, gdy moje dzieci chodziły do szkoły. Zresztą, co tu dużo gadać. Już Platon narzekał na młodzież ateńską.

    W Polsce była Komisja Edukacji Narodowej. Kiedy? Wtedy, gdy trzeba było Naród rozpuszczony wolnością i dobrobytem nauczyć, że musi myśleć o przyszłości, bo groźne chmury się zbierają. Trzy potężne imperia powstały u granic Rzeczypospolitej. Absolutni władcy tych imperiów łypali pożądliwymi ślepiami na jej bogactwa. A szlachta kłóciła się bez sensu i łapówki brała od obcych za występowanie w roli agentów wpływu.

    Nie zdążyli się nauczyć i nastał „Finis Regni Poloniae”.

    Edukacja to po polsku wyuczanie. Pod zaborami wyuczać zaczęli Prusacy i Moskale.

    Przeciwko obcej edukacji wystąpiono z koncepcją oświecenia ludu.

    Wiecej: www.eioba.pl/a/402x/oswiata-czy-edukacja-jest-roznica#ixzz2Ws6iP9OV

  • jonia2012

    Oceniono 44 razy 16

    jezyki obce to podstawa...ale gimbusy zrozumieja to dopiero wtedy jak po zakonczeniu edukacji beda chcialy znalezc normalna prace i okaze sie, ze jedyna logiczna opcja to ucieczka za granice :P

  • czytam_i_oczom_nie_wierze

    Oceniono 17 razy 15

    "(...) zwłaszcza jeśli informacja potrzebna do wykonania zadania wyrażona była w tekście i zadaniu tymi samymi lub bardzo zbliżonymi słowami" Na tej zasadzie udało mi się "zdać" gimnazjalny z niemieckiego na 63%, choć nigdy nie uczyłem się tego języka ani nie przebywałem w żadnym kraju niemieckojęzycznym dłużej niż kilka godzin.

    Przyznaję, troszkę oszukiwałem - teksty do zadań ze słuchu sobie odczytałem. Na rozwiązywaniu testu spędziłem niecałe 30 minut.

    Mieszczę się w górnej połowie stawki. Zachęcam Was do rozwiązania tego testu z języka, którego nie znacie i podanie swoich wyników.

  • draziw

    Oceniono 23 razy 11

    Dno i wodorosty patrząc się po wynikach z matematyki, dobrze że chodź trochę przedmioty przyrodnicze podciągnęły, jednak to ciągle jest porażka. Naszym jedynym produktem eksportowym będzie tania niewykwalifikowane siła robocza. Czas spadać stąd.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX