Znajdź kurs, studia, szkolenie

Kolej linowa na Kasprowy Wierch - mija 80 lat od jej uruchomienia. Zobacz GOOGLE DOODLE

bdz
15.03.2016 , aktualizacja: 15.03.2016 11:04
A A A
Kolej linowa na Kasprowy Wierch obchodzi 80 lat

Kolej linowa na Kasprowy Wierch obchodzi 80 lat (Fot. Google)

Kolej linowa Kasprowy Wierch "obchodzi" dziś swoje 80. urodziny. Dokładnie 15 marca 1936 roku pierwszy wagonik kolejki ruszył ze stacji Kuźnice w kierunku Kasprowego Wierchu. O tej rocznicy przypomina nam dzisiejszy animowany Google Doodle. Jak Kolej linowa Kasprowy Wierch zmieniała się przez lata?
Kolej linowa na Kasprowy Wierch - początki istnienia

Kolej linowa Kasprowy Wierch, w skrócie KL Kasprowy Wierch, kursuje między stacją Kuźnice a szczytem Kasprowy Wierch w polskich Tatrach. Inicjatorem budowy kolei był inżynier Aleksander Bobkowski, ówczesny prezes Polskiego Związku Narciarskiego i wiceminister transportu. Roboty w terenie rozpoczęto 1 sierpnia 1935 roku.

Budowa KL Kasprowy Wierch była pierwszą tego typu inwestycją w Polsce i sześćdziesiątą na świecie. Dziś pewnie niewielu o tym pamięta, ale plany budowy Kolei linowej Kasprowy Wierch wywołały burzliwą dyskusję społeczną. Przeciwko inwestycji protestowały środowiska ochrony przyrody. Do realizacji projektu - jak wiadomo - jednak doszło. Koszt budowy kolejki wyniósł przeszło 3,5 mln zł i zwrócił się jeszcze przed 1939 rokiem.

Kolej linowa Kasprowy Wierch - kolejka w liczbach

Długość trasy KL Kasprowy Wierch wynosi 4291,59 metra. Kolejka pokonuje 936 m różnicy poziomów przy średnim pochyleniu 22 proc., poruszając się po sześciu podporach. Wagonik jedzie z prędkością 8 m/s (zwalnia do 6 m/s na podporach) i jednorazowo przewozi maksymalnie 60 osób. Szacuje się, że przez ponad 70 lat kolej przewiozła ponad 38 milionów pasażerów.

W zależności od pory roku Kolej linowa Kasprowy Wierch dziennie może przewieźć ponad 3 tys. osób, rocznie - ponad 600 tys. Co roku okresowe przeglądy wyłączają kolej z eksploatacji w maju i listopadzie, nie funkcjonuje ona także podczas silnego wiatru (powyżej 20 m/s), oblodzenia i temperatury spadającej poniżej -28 °C.

Kolej linowa na Kasprowy Wierch - malownicza trasa kolejki

Na stacji Myślenickie Turnie turyści jadący kolejką przesiadają się do drugiego wagonika. Następny odcinek trasy jest bardziej stromy - największe przewyższenie wagonika nad terenem wynosi 180 metrów. Z prawej strony rozciąga się widok na Goryczkowy Kocioł - zimą użytkowany jako stok narciarski. Wagonik KL Kasprowy Wierch jedzie nad Doliną Suchą Kasprową i dobija do górnej stacji kolejki, znajdującej się na wysokości 1959 m n.p.m., 26 metrów poniżej wierzchołka Kasprowego Wierchu.

W budynku górnej stacji kolejki znajduje się restauracja, kiosk, warsztat narciarski, przechowalnia sprzętu i hotelik z 11 miejscami do przenocowania. Zimą w Kotle Gąsienicowym kursuje czteroosobowy Wyciąg Gąsienicowy.

Kolej linowa Kasprowy Wierch - zobacz GOOGLE DOODLE

Dziś, w 80. rocznicę uruchomienia kolejki wyszukiwarka Google przypomina nam o jej historii za pomocą specjalnego, animowanego Doodle'a. Animacja przedstawia wagonik kolejki jeżdżący w górę i w dół.

Fot. Google

Fot. Google

Zobacz także
Skomentuj:
Zaloguj się

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Oferty edukacyjne