Znajdź kurs, studia, szkolenie

IELTS - z poradnika nauczyciela

Małgorzata Kądzioła, nauczyciel akademicki, specjalistka przygotowująca do testu IELTS.
01.03.2013 , aktualizacja: 11.03.2013 11:10
A A A Drukuj
Co łączy pocztówkę z Edynburga i e-mail z Londynu z pozdrowieniami z Melbourne zamieszczonymi na Facebooku? Ubiegłoroczny egzamin IELTS. Kolejny już rok spędzam ze studentami, maturzystami, naukowcami, profesjonalistami, pomagając im w przygotowaniach do egzaminu IELTS - Po zdaniu egzaminu zostają mi po nich kolorowe wspomnienia i pozdrowienia z różnych stron świata.
Przystąpienie Polski do struktur Unii Europejskiej otworzyło drogę nie tylko do placówek naukowych w Europie i poza nią, ale także pomogło polskim fachowcom i specjalistom w wyjściu na międzynarodowy rynek pracy. Zwykle to znajomość języka angielskiego jest kluczem do sukcesu. Niezbędna jest oczywiście weryfikacja sprawności językowej, konieczna dla podjęcia zamierzonych studiów czy wykonywania pracy za granicą. Tu jednym z najprzydatniejszych i zarazem coraz bardziej popularnym instrumentem jest egzamin IELTS.

IELTS, stworzony przez trzy cieszące się międzynarodową renomą instytucje: Cambridge ESOL, British Council oraz IDP Australia, będący efektem wieloletnich badań i analiz, jest wiarygodnym testem, uznawanym przez uczelnie i pracodawców w Polsce i na świecie (wymienić tu można Stany Zjednoczone, Wielką Brytanię, Kanadę, Nową Zelandię, Republikę Południowej Afryki, Irlandię, Francję, Niemcy, Włochy, Belgię, Chiny, Koreę, Hongkong, Holandię i inne).

Na jakim poziomie językowym można przystąpić do egzaminu? IELTS jest uniwersalnym testem dostępnym na każdym poziomie zaawansowania. Stopień trudności egzaminu wzrasta i w zależności od poziomu sprawności językowej kandydata, zdaje się go z odpowiednią dla jego sprawności punktacją.

Co testuje IELTS?

Zadaniem egzaminu jest określenie, w jakim stopniu kandydat opanował umiejętność posługiwania się językiem angielskim w zakresie czterech lingwistycznych sprawności: słuchania, mówienia, pisania i rozumienia tekstów pisanych. Egzamin nie zawiera części gramatycznej, czym różni się od innych testów. Nie jest on testem słownikowym ani wiedzowym, a raczej praktycznym potwierdzeniem, w jakim stopniu kandydat potrafi z języka ojczystego przenieść funkcje intelektualne, dokonywać operacji myślowych w języku angielskim. To właśnie stanowić będzie podstawę odbywania studiów, czy podjęcia pracy w anglojęzycznym środowisku.

Egzamin zawiera moduł ogólny, dla osób, które nie zamierzają realizować edukacyjnych celów (wymogi imigracyjne do Australii, Nowej Zelandii, Kanady) oraz akademicki dla pragnących zdobywać wiedzę, nauczać, pracować naukowo, etc. Moduły różnią się tekstem sprawdzającym czytanie ze zrozumieniem oraz zadaniami pisemnymi. W języku różnicę odzwierciedla w dużej mierze strona leksykalna.

Jak efektywnie przygotować się do egzaminu?

Czy koniecznie należy chodzić na kurs przygotowawczy? Co należy wiedzieć? Jak w przypadku każdego egzaminu, sukces zapewnia wiedza przedmiotowa: poza umiejętnością posługiwania się językiem angielskim w zakresie pisania, czytania, mówienia, słuchania, to także tzw. sprawności egzaminacyjne, dobra znajomość organizacji materiału, rodzaju zadań do wykonania w określonym czasie a w końcu strategie radzenia sobie ze stresem. Oczywiście można przygotowywać się samodzielnie. Na rynku wydawniczym pojawiło się wiele pozycji umożliwiających poznanie wymagań testu i przećwiczenie w praktyce zadań egzaminacyjnych. Przykładowe arkusze egzaminacyjne można znaleźć w Internecie. Język jednak to komunikacja, dlatego polecam pracę w grupie, pod okiem doświadczonego nauczyciela - łatwiej wtedy również o zdrową rywalizację i dodatkową motywację do systematycznego wysiłku, wymianę doświadczeń i materiałów z innymi uczącymi się, pracę nad opanowaniem stresu, pokonaniem nieśmiałości przy wystąpieniach. To w końcu możliwość inicjowania zajęć rekreacyjno-naukowych - kawa z kolegą z grupy i dodatkowa okazja do ćwiczenia sprawności komunikacyjnych w języku angielskim.

Podstawą jest dobra strategia - określenie, na jakim poziomie językowym jestem, czy jest to poziom odpowiadający wymaganiom stawianym przez docelową uczelnię czy instytucję, do której pragnę aplikować o pracę. Jeśli tak, ile mam czasu na "zaprzyjaźnienie" się z technikami egzaminacyjnymi, przyzwyczajenie się do formatu egzaminu. Jeśli nie, najlepiej pomyśleć o dobrym kursie i długofalowym podejściu. Musisz odpowiedzieć sobie na kilka pytań, np. ile godzin dziennie mogę poświęcić na pracę nad angielskim - lepiej krócej a systematycznie. Cele powinny być realistyczne - nie dasz rady pisać po 8 godzin dziennie, a niepowodzenie w realizacji celów etapowych zraża. Jak będę pracować nad poszczególnymi sprawnościami - tylko rozwiązując testy? Raczej nie, bo to nużące, ograniczające w dłuższej perspektywie, dobre na krótki dystans. Słuchaj radia, oglądaj telewizję, surfuj po Internecie, koresponduj po angielsku - stwórz sobie anglojęzyczne środowisko, choćby wirtualnie funkcjonuj w języku dla potrzeb egzaminu, a przede wszystkim twoich dalszych planów. Życzę powodzenia!

Partner serwisu:



Zobacz także
Skomentuj:
Zaloguj się

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX