Znajdź kurs, studia, szkolenie

Mistrz i Małgorzata - narracja w powieści

Autor: Michaił Afanasjewicz Bułhakow / Opracowała: Jolanta Wakulińska
12.12.2014 , aktualizacja: 12.12.2014 16:09
A A A Drukuj
Książki

Książki (Fot. Shutterstock)

Wypadki moskiewskie prezentuje narrator trzecioosobowy, ale nie przezroczysty; nie jest obojętny wobec świata, który przedstawia, posługuje się mową potoczną.

Co pewien czas spoza narracji trzecioosobowej wyłania się "narrator-konferansjer". Celem jego jest nadanie opowieści cech gawędy ("za mną, czytelniku") lub też zaakcentowanie swojego negatywnego stosunku do opisywanych zdarzeń (gdy podczas przedstawiania balu w Gribojedowie prosi, podobnie jak Piłat, o truciznę).

Dzieje Chrystusa opisane są językiem kunsztownym, bogatym w poetyckie epitety, pełnym symboli. Przedstawia je i Woland, i Małgorzata (czytając fragmenty powieści Mistrza), i sen Bosego. Narratorem mógłby być Mistrz, ale jego słowa są wprowadzone do powieści za pomocą cudzego słowa.

Mistrz i Małgorzata - wątek biblijny

Mistrz i Małgorzata - bibliografia

Mistrz i Małgorzata - bohaterowie

Mistrz i Małgorzata - cytaty

Mistrz i Małgorzata - czas i przestrzeń w powieści

Mistrz i Małgorzata - ewangelia w powieści

Mistrz i Małgorzata - gatunek literacki

Mistrz i Małgorzata - kompozycja utworu

Mistrz Małgorzata - omówienie

Mistrz i Małgorzata - narracja w powieści

Mistrz i Małgorzata - wątki satanistyczne

Mistrz i Małgorzata - przejawy systemy totalitarnego

Mistrz i Małgorzata - związki utwory z tradycją literacką Mistrz i Małgorzata - treść

Mistrz i Małgorzata - twórca wobec totalitaryzmu

Mistrz i Małgorzata - Rozwiąż QUIZ

Zobacz także
Skomentuj:
Zaloguj się

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX