Znajdź kurs, studia, szkolenie

Mistrz i Małgorzata - narracja w powieści

Autor: Michaił Afanasjewicz Bułhakow / Opracowała: Jolanta Wakulińska
19.08.2008 , aktualizacja: 19.08.2008 15:01
A A A Drukuj
Wypadki moskiewskie prezentuje narrator trzecioosobowy, ale nie przezroczysty; nie jest obojętny wobec świata, który przedstawia, posługuje się mową potoczną.

Co pewien czas spoza narracji trzecioosobowej wyłania się "narrator-konferansjer". Celem jego jest nadanie opowieści cech gawędy ("za mną, czytelniku") lub też zaakcentowanie swojego negatywnego stosunku do opisywanych zdarzeń (gdy podczas przedstawiania balu w Gribojedowie prosi, podobnie jak Piłat, o truciznę).

Dzieje Chrystusa opisane są językiem kunsztownym, bogatym w poetyckie epitety, pełnym symboli. Przedstawia je i Woland, i Małgorzata (czytając fragmenty powieści Mistrza), i sen Bosego. Narratorem mógłby być Mistrz, ale jego słowa są wprowadzone do powieści za pomocą cudzego słowa.

Skomentuj:
Zaloguj się

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX